کابل های ولتاژ بالا (کابل HV)  یا کابل فشار قوی برای انتقال برق با ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل شامل یک هادی و عایق است و برای اجرا ...
انواع کابل کاربرد کابل های مختلف مقالات تخصصی سیم و کابل

کابل های ولتاژ بالا

کابل های ولتاژ بالا (کابل HV) یا کابل فشار قوی برای انتقال برق با ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها شامل یک هادی و عایق است و برای اجرا در زیر زمین یا زیر آب مناسب است. کابل های فشار قوی کاربردهای مختلفی در ابزارها، سیستم های جرقه زنی و جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) دارند.

در کلیه کاربردها ، به دلیل فشار زیاد ولتاژ، عایق کابل از ازن تولید شده تا توسط تخلیه های الکتریکی در هوا یا ردیابی خراب نشود. سیستم کابل باید از تماس رسانای ولتاژ بالا با اشیاء یا اشخاص دیگر جلوگیری کند و باید جریان نشتی را کنترل نماید.

اتصالات کابل ها و پایانه ها باید برای کنترل فشار در ولتاژ بالا طراحی شوند تا از خرابی عایق جلوگیری شود. غالباً یک کابل ولتاژ بالا یک لایه محافظ فلزی روی عایق خواهد داشت، این لایه برای برابر کردن فشار دی الکتریک روی عایق طراحی شده و به زمین متصل می شود.

کابل های ولتاژ بالا تا حداکثر ولتاژ 170 کیلو ولت تولید می شوند.

آنها با استفاده از پلی اتیلن (XLPE) عایق بندی شده اند. کابل های فشار قوی از آلومینیوم یا مس ساخته می شوند. بعضا کابل های قدرت بدون سرب هستند و همین امر باعث می شود آنها سبک تر ، کاربری آسان تر بوده و سازگار با محیط زیست و ضد آب باشند. کابل های بدون سرب راه حلی مدرن برای شبکه های قدرت فعلی و آینده هستند.

از کابل های فشار قوی در انتقال و توزیع برق ، کابل کشی شبکه انتقال ملی ، ایستگاه های برقی و شبکه های شهری استفاده می شود.

تست کابل های قدرت

هنگام ایجاد عایق دی الکتریک جامد یا عایق کاغذی ممکن است موارد مختلفی منجر به ایجاد کابل معیوب شود. از این رو ، روش های مختلف آزمایش و اندازه گیری برای تشخیص کابل های استاندارد و یا معیوب وجود دارد. کابل های کاغذی (دارای عایق کاغذ) در درجه اول با تست مقاومت عایق DC آزمایش می شوند، و متداول ترین آزمایش برای سیستم کابل دی الکتریک جامد، آزمایش تخلیه جزئی است. با برخی آزمایشات حتی می توان قبل از خرابی ، جایگاه نقص را مشخص نمود.

مبنای استاندارد حروف اختصاری در کابل های قدرت

صنایع سیم و کابل سیمکان

دیدگاهتان را بنویسید