کابل ابزار دقیق مسئولیت ایده آل کردن مسیر برای عبور و مرور اطلاعات و داده ها را به عهده دارد.این کابل ها برای انتقال داده ها و به کارگیری در فناوری اندازه..
انواع کابل

کابل ابزار دقیق چیست؟

در حوزه های کاری مختلف صنعت، سیستم ها و یا دستگاه هایی وجود دارند که درصورت دریافت اطلاعات و داده به حالت دیگر تغییر وضعیت می دهند که هوش انسان توقع آن تغییر را دارد. به این تجهیزات ابزاردقیق می گویند. کابل ابزار دقیق مسئولیت ایده آل کردن مسیر برای عبور و مرور اطلاعات و داده ها را به عهده دارد.

این کابل ها برای انتقال داده ها و به کارگیری در فناوری اندازه گیری و کنترل، نظیر اتاق های کنترل واحد های صنعتی و نیروگاه ها مناسب اند . در صورت به کارگیری اسکرین، مدار انتقال در برابر تداخلات الکتریکی بیرونی محافظت می شود.

در دسته بندی انواع کابل گروهی را با عنوان کنترل و ابزار دقیق می شناسند. کابل ابزار دقیق زیر گروه این دسته به شمار می آید و خود دارای تنوع می باشد. کابل ابزار دقیق مسیری مطمعن و ایمن را برای تبادل سیگنال ها فراهم می کند. ابزارها و دستگاه ها بسیار متنوع هستند و حساسیت یا اثر گذاری آنها متغیر است و در شرایط متفاوتی کار می کنند. با توجه به نوع تجهیزات، شرایط محیطی و دیگر فراسنج های الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی نسبت به انتخاب نوع مناسب کابل ابزار دقیق اقدام می شود.

همانطور که گفته شد، اصولا این نوع کابل در کارخانه ها پالایشگاه ها نیروگاه، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع کاربرد دارد. این کابل حتما دارای حفاظ یا شیلد برای حفظ و جابجایی درست سیگنالهاست.

ساختار کابل ابزار دقیق

هادی :

مس آنیل شده گروه ۱ ( تک مفتولی ) ، گروه ۲ ( تابیده شده منظم ) و یا گروه ۵ (انعطاف پذیر – افشان ) به صورت ساده یا قلع اندود مطابق با استاندارد BS 6360 .

عایق :

آمیزه PVC ، PE ، HFFR یا XLPE .

نحوه قرارگیری رشته ها

رشته ها به صورت تکی یا المان های زوج ، سه تایی و یا چهارتایی با رنگ بندی یا شماره گذاری مشخص می شوند .

اسکرین زوج ها :

برای کابل های دارای اسکرین روی زوج به صورت سیم ارت قلع اندود ، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم های بافت مس یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل .

اسکرین کلی :

برای کابل های دارای اسکرین کلی به صورت سیم ارت قلع اندود، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم های بافت مس یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل .

روکش میانی :

آمیزه PVC ، PE یا HFFR

زره :

سیم های فولادی گالوانیزه ، نوار فولادی دوبل و یا بافت سیم فولادی روی روکش میانی برای کابل های زره دار .

روکش :

آمیزه PVC ، PE یا HFFR رنگ روکش به طور معمول مشکی است .

استاندارد مرجع کابل ابزار دقیق

BS EN 50288-7 با ولتاژ نامی ۵۰۰ ولت

صنایع سیم و کابل سیمکان

دیدگاهتان را بنویسید