از انواع کابل خود نگهدار می توان به کابل خودنگهدار 5 رشته اشاره نمود. و در مواردی که هادی های لخت هوایی منجر به حوادث می شود استفاده می شوند
انواع کابل کابل خودنگهدار کاربرد کابل های مختلف مقالات تخصصی سیم و کابل

کابل خودنگهدار 5 رشته چیست؟

کابل خود نگهدار در مواردی که استفاده از خطوط با هادی های لخت هوایی منجر به بروز حوادث و خطرات جانی می شود و یا اینکه رعایت حریم خطوط برق و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق مقدور نیست استفاده می شود. از عمده ترین این موارد می توان مسیرهایی که دارای عرض کم بوده و یا در آنها موانعی از قبیل ردیف درختان وجود دارد را نام برد. از انواع این سیم و کابل می توان به کابل خودنگهدار 5 رشته اشاره نمود.

کابل های خود نگهدار دارای هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن شبکه ای یا کراس لینک می باشند و برای نصب این کابل ها برروی پایه ها نیاز به یک سیم نگهدارنده (massenger) می باشد که جنس این سیم برای کابل های فشار قوی از فولاد و برای کابل های فشار ضعیف از آلیاژ آلومینیوم می باشد . در کابل خود نگهدار فشار ضعیف از سیم نگهدارنده بعنوان سیم نول نیز استفاده می گردد .

به بیان کلی این کابل ها برای تامین و توزیع جریان برق در خطوط هوایی با ویژگی کارایی بالا و هزینه کم به کار می رود.

این نوع از کابل ها در دو گروه کابل خودنگهدار پنج رشته و شش رشته تولید می گردند .

هادی در کابل خودنگهدار 5 رشته از جنس آلومینیوم سخت کشیده و تابیده و فشرده ( AAC ) مطابق با استاندارد بین المللی ASTM B231 می باشد . همچنین هادی نول و مسنجر این محصولات از جنس آلومینیوم آلیاژی ( AAAC ) می باشد .

در کابل های خودنگهدار شش رشته هادی فاز از جنس آلومینیوم سخت کشیده تابیده و فشرده ( AAC ) مطابق با استاندارد بین المللی ASTM B231 می باشد همچنین مسنجر این نوع از کابل ها از نوع هفت رشته سیم تابیده فولاد گالوانیزه پرکربن است .

ساختار این نوع کابل ها از سه رشته سیم با سطح مقطح یکسان به عنوان فاز از جنس آلومینیوم با خلوص (99.5%) و یک رشته به عنوان روشنایی از همین جنس و یک رشته به عنوان نول نگهدارنده همزمان از جنس آلومینیوم آلیاژی (منیزیم, سیلیسیم) تشکیل شده است.

نحوه مشخص کردن سایز کابل کابل خودنگهدار 5 رشته به شکل زیر می باشد:

(نول / نگهدارنده) + (روشنایی) + (فاز) 3x تمامی رشته ها با مواد (TIX-5) از خانواده پلی اتیلن به رنگ مشکی عایق می شوند وپس از عایق شدن تحت دما و فشار بالای بخار کراسلینک می شوند. دراین کابل رشته نول نگهدارنده علاوه بر نقش هادی خنثی (نول) وظیفه نگهداری وزن دسته کابل را در محل نصب به عهده دارد.

 از انواع  کابل خود نگهدار  می توان به کابل خودنگهدار 5 رشته اشاره نمود. و در مواردی که هادی های لخت هوایی منجر به  حوادث  می شود استفاده می شوند

عایق رشته های فاز ، روشنایی و نول در کابل های خودنگهدار از جنس پلی اتیلن کراس لینک شده XLPE مشکی و برای رشته مسنجر از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE می باشد .

در ایران کابل های خود نگهدار بر اساس مشخصات اعلام شده از سوی شرکت توانیر تولید و عرضه می گردند .

سیمکان ، بزرگترین تولید کننده سیم و کابل در استان اصفهان