در این مطلب می خواهیم به بررسی سیم و کابل استاندارد بپردازیم.تولید سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری می باشد ، یعنی برای تولید سیم و کابل
استاندارد های سیم کشی مقالات تخصصی سیم و کابل

سیم و کابل استاندارد

در این مطلب می خواهیم به بررسی سیم و کابل استاندارد بپردازیم. اکثرا این اتفاق افتاده است که حداقل یک مرتبه برای خرید سیم و کابل به بازار و یا حتی الکتریکی های نزدیک محل زندگی خود مراجعه کرده باشیم. این خرید می تواند گاهی چند متر سیم آنتن یا چند متر سیم نایلونی روکار یا حداکثر یک کابل دو رشته با سطح مقطع پایین باشد.

افزایش بی‌سابقه قیمت مس، بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل را به فکر جایگزینی آلومینیوم به جای مس انداخته است. این جایگزینی در سیستم‌های انتقال و توزیع نیروی برق انتخاب مناسبی است ولی در مصارف عمومی و سیم کشی‌های داخلی، بویژه در هادی‌های افشان و مقاطع کوچک دارای اشکالات فنی است.

گفته می شود که حجم بالایی از سیم ها و کابل های بازار ایران از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یکی از دلایل عمده آتش سوزی های شهری نیز اتصالی این سیم هاست. به همین علت انتخاب سیم و کابل مناسب از اهمیت بسیار بالایی یرخوردار است. بر اساس آمارهای رسمی سازمان آتش نشانی نزدیک به 50 درصد آتش سوزی ها بر اساس اتصالی کابل های ساختمان هاست.

جهت انتخاب سیم و کابل استاندارد و استفاده درست از آن نیاز به مهارت، تخصص کافی، رعایت اصول فنی و شناخت ساختمان داخلی آن می باشد.

خریداران حرفه ای ( خریدارانی که چند هزار تامین کننده دارند ) با ارزیابی عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، لیستی شامل عرضه کنندگان معتبر پذیرفته شده را تهیه می کنند، تا در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص در کوتاه ترین زمان بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند، دیگر دلیل تهیه این فهرست ها که در بازار ایران به وندورلیست یا AVL موسوم بوده و نام دقیق آن Approved Vendor List (فهرست عرضه کنندگان مجاز) است نظارت بر خرید پیمانکاران از سوی شرکت کارفرما است.

وندور لیست سیم وکابل سیمکان

تولید سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری می باشد ، و این یعنی برای تولید سیم و کابل های استاندارد برای مصرف داخلی ، صادرات و یا واردات باید همه یا بخشی از استاندارد ملی طبق قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران رعایت شود .

بر این اساس تولید کنندگان سیم و کابل باید پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت نموده و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف کنندگان ارائه نمایند. معمولا برای تولیدات واجد شرایط و دارای استاندارد مستقل ملی ، یک پروانه صادر خواهد شد . در صنعت سیم و کابل نیز با توجه به نوع محصول و ولتاژ کاری آن استانداردهای مختلف تدوین شده است . به عنوان مثال استاندارد ۳۵۶۹ قسمت اول جهت کابل های قدرت با ولتاژ اسمی ۱ کیلوولت می باشد.

بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد انواع سیم و کابل های استاندارد می بایستی با الزامات استاندارد مرجع مربوطه انطباق داشته باشد . بدون شک تفاوت اصلی سیم و کابل های استاندارد موجود در بازار که توسط تولید کنندگان معتبر عرضه می گردد با محصولات تقلبی در عدم انطباق ویژگی های آن ها با الزامات استاندارد می باشد.

سیمکان بزرگ ترین تولید کننده انواع سیم و کابل در اصفهان