سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE: از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی..
استاندارد های سیم کشی سیم کشی سیم کشی صنعتی

سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE

سیم کشی بین قطعات و تجهیزات الکتریکی در پروژه های برق صنعتی و قدرت یکی از مسائل مهم در تابلوهای برق می باشد. در این مطلب به اصول و استانداردهای سیم کشی تابلوهای برق پرداخته ایم که این اصول برگرفته از استانداردهای VDE می باشند. از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی دارد، لذا سیم کشی در مدارات قدرت و فرمان باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE

سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE: از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی..

اصول و استانداردهای مهم در سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE

1- کلیه ی سیم های منشعب شده از باسبار (BusBar) ، باید با سرسیم مخصوص و کابلشو پرس شوند و بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند.

2- در ترانسفورماتورهای ولتاژ، سیم های مورد استفاده حداقل 1 رنج بالاتر گرفته شوند زیرا گرمای زیادی ایجاد می شود.

!!! برای ترانس جریان، سیم 2/5 در نظر گرفته شود.

3- فضای خالی داخل کانال های سیم کشی در تابلوهای برق بایستی 1/3 (یک سوم) خالی باشد.

4- در صورت لخت بودن سیم های عبوری خارج از کانال، استاندارد عایقی آن ها باید طوری باشد که گرم شدن و تکان خوردن آنها باعث ایجاد اتصال به بدنه و لوازم دیگر نشود.

5- جهت جلوگیری از اتصال تمامی تجهیزات داخل تابلو، مانند چراغ سیگنال، فن، هیتر و … باید دارای فیوز مناسب باشند.

6- تمامی قسمت های لخت که برقدار هستند، حتما بایستی عایق شوند تا با بدن هیچ شخصی تماس پیدا نکنند و از بروز حوادث نامطلوب جلوگیری شود.

7- در سیم کشی تابلوهای برق، باید سعی کنیم سیم های افشان را بصورت گرد خم کنیم و آن ها را بشکل S درآوریم.

8- برای اینکه در تابلوهای برق، از اتصال ولتاژ جلوگیری کنیم، میتوانیم سیم ها را با رنگ بندی از یکدیگر جدا کنیم.

9- یکی از دلایل افت ولتاژ، طول سیم است که رابطه مستقیمی با جریان عبوری و ولتاژ آن دارد که هنگام محاسبه ی سطح مقطع کابل باید به این نکته توجه کنیم.

10- سیم های تجهیزاتی مانند چراغ سیگنال، فن و روشنایی تابلو چون جریان کمتر از یک آمپر دارند، و تغذیه ی فیور آنها مستقیما از باسبار است، بدون محافظ می باشند. لذا باید کمترین طول مسیر را داشته باشند و اتصال این مصارف فقط بوسیله ی پیچ و مهره امکان پذیر می باشد. حداقل سیم این مصارف 2/5 میلیمتر مربع می باشد.

انشعاب و توزیع جریان (طبق VDE – 0100)

یکی از مباحث مهمی که در صنعت برق وجود دارد رعایت اصول توزیع جریان می باشد. این موضوع هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. سطح مقطع سیم هایی که در یک خط از مدار قرار می گیرند، می تواند متفاوت باشد و یا فیوزهایی که به ترتیب برای حفاظت سیم، پشت سر یکدیگر قرار می گیرند، باید بطور پلکانی و طبق اصول، کاهش یابند.

اگر بخواهیم تعدادی خروجی برای یک تابلو در نظر بگیریم، باید بدانیم که چه سیم هایی برای هر قسمت از مدار نیاز است و در کدام قسمت می توان حتی سطح مقطع را کمتر در نظر گرفت. سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE

در مطلب بعد به اصول و استانداردهای توزیع انرژی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

www.electroniro.ir

دیدگاهتان را بنویسید