کابل فشار ضعیف برای انتقال الکتریسته در خطوط توزیع، ایستگاه های قدرت، سیستم های روشنایی، انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها و … مورد استفاده ...
انواع کابل مقالات تخصصی سیم و کابل

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف برای انتقال الکتریسته در خطوط توزیع، ایستگاه های قدرت، سیستم های روشنایی، انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها و … مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این کابل ها در شبکه های عمومی و صنعتی، تاسیسات داخلی و خارجی، بصورت دفن در زمین و یا داخل کانال استفاده می شود.

اصولا کابل فشار ضعیف از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که عبارت اند از هادی، عایق، پوسته عایق، پوسته هادی، پوسته فلزی و هر کدام ویژگی هایی مخصوص به خود را دارند. اگر می خواهید کابلی دقیقا متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید باید به مواردی مثل جنس و تعداد هادی، سطح مقطع هادی، مواد عایق را دقت نظر داشته باشید. هادی ها یا کابل هایی با نصب ثابت اند که اصلا قابلیت انعطاف پذیری ندارند یا کابل هایی متحرک و انعطاف پذیراند. هر کدام از این کابل های کلاس متفاوتی که هر کدام ویژگی مربوط به خود را دارند به عنوان مثال کابل های متحرک شامل دو کلاس 5 و 6 می باشند که کلاس 6 بسیار بیشتر از کلاس 5 قابلیت انعطاف پذیری دارد.

ساختمان کابل های فشار ضعیف و اندازه‌های استاندارد

کابل های فشار ضعیف (تا ۱۰۰۰ ولت) امروزه کلا با استفاده از هادی مس و عایق مورد استفاده سیم در محل هایی که خطر ضربات مکانیکی کم باشد از کابل بدون زره استفاده می‌شود و در محل هایی که خطر صدمات مکانیکی موجود باشد از کابل دارای زره محافظ استفاده می‌شود.

علائم مشخصه کابل ها

در استاندارد آلمانی که در ایران معمول شده است ساختمان کابل ها با حروف الفبا مشخص می‌شود. در این روش حرف اول جنس هادی را مشخص می‌کند N علامت مس و NA علامت آلومینیوم است، حرف دوم عایق سیم ها را مشخص می‌کند. Y علامت پلاستیک و G علامت لاستیک است و در صورتی که حرفی وجود نداشته باشد عایق کاغذی مورد نظر است.

علائم مشخص کننده نوع غلاف ها

Y غلاف پلاستیک

K غلاف سری

KL غلاف آلومینیومی

علامت های مشخص کننده نوع زره

B مشخص کننده سیم های فولادی

Gb معین کننده سیم فولاد گالوانیزه

و قسمت آخر جنس روپوش خارجی را مشخص می‌کند و در آن A معین کننده الیاف گیاهی (جوت) می‌باشد.

ویژگی کابل ولتاژ ضعیف

NYY کابل با هادی هس، عایق و غلاف پلاستیک

NAYY کابل با هادی آلومینیوم، عایق و غلاف پلاستیک

NGG کابل با هادی مس، عایق و غلاف لاستیک

NAGG کابل با هادی آلومینیوم، عایق و غلاف لاستیک

NYKB کابل با هادی مس، عایق پلاستیک، غلاف سرب و زره فولادی

NYYGb کابل با هادی مس، عایق و غلاف پلاستیک و زره فولاد گالوانیزه

NKBA کابل با هادی مس، عایق کاغذ، غلاف سرب، زر، فولاد و روپوش خارجی الیاف گیاهی.

کابل‌های ولتاژ بالا دارای ساختمان مفصل تری هستند.

قیمت کابل فشارضعیف

اگر قصد خرید کابل فشار ضعیف یا خرید کابل ولتاژ پایین را دارید باید پامترهای زیادی را مد نظر داشته باشید. توجه کنید که وزن و جرم کابل به هیچ عنوان معیار مناسبی برای تشخیص کیفیت کابل نیست. علاوه بر آن قیمت کابل فشارضعیف هم نمی تواند معیار خوبی برای اصالت کابل باشد چراکه فروشندگانی هستند که با قیمت گذاری کابل اصل روی کابل تقلبی کابل تقلبی را به جای کابل اصل به مشتری می فروشند. برای خرید کابل فشارضعیف تنها باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید به دلیل اینکه اعتبار و سابقه فروشگاه همواره می تواند معیار مناسبی برای خرید کابل فشار ضعیف باشد.

www.electroniro.ir

دیدگاهتان را بنویسید