کابل ابزار دقیق وظیفه مهمی در کارخانه ها ، پالایشگاه ، نیروگاه ، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع دارد. در این مطلب به بررسی کابل ابزار دقیق
انواع کابل کاربرد کابل های مختلف مقالات تخصصی سیم و کابل

بررسی کابل ابزار دقیق

در صنعت، تجهیزات و عملگرهایی وجود دارند که با دریافت سیگنال های ویژه تغییر وضعیت داده یا کار پیش بینی شده ای را انجام می دهند. گروهی از این تجهیزات را ابزار دقیق می نامند. کابل ابزاردقیق مسیری مطمئن و ایمن را برای تبادل سیگنال های یاد شده مهیا می کند. ابزارها و دستگاه ها بسیار متنوع هستند و حساسیت یا اثر گذاری آنها متغیر است و در شرایط متفاوتی کار می کنند. با توجه به نوع تجهیزات، شرایط محیطی و … نسبت به انتخاب نوع مناسب کابل ابزار دقیق اقدام می شود. کابل ابزار دقیق وظیفه مهمی در کارخانه ها ، پالایشگاه ، نیروگاه ، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع دارد. در این مطلب به بررسی کابل ابزار دقیق پرداخته ایم.

بررسی کابل ابزار دقیق – موارد مصرف کابل ابزار دقیق

کابل های ابزاردقیق برای انتقال داده ها و به کارگیری در فناوری اندازه گیری و کنترل ، نظیر اتاق های کنترل واحد های صنعتی و نیروگاه ها مناسب اند .

در صورت به کارگیری اسکرین ، مدار انتقال در برابر تداخلات الکتریکی بیرونی محافظت می شود . کابل ها با ساختار زوجی دارای مقادیر مناسب از نظر تضعیف همشنوایی می باشند .

انواع کابل ابزار دقیق

این نوع کابل ها با توجه به شرایط و محل نصب دارای ساختار متفاوتی و متنوعی می باشند . بر این اساس کابل ابزار دقیق به کابل های دارای شیلد داخلی ، شیلد خارجی ، مسلح تقسیم می گردند . برای انتقال مناسب سیگنال های اندازه گیری و کنترلی، کابل ابزار دقیق باید در برابر نویز، اعوجاج و آثار منفی امواج الکترومغناطیسی محافظت شود. شیلد مجهز به سیم تخلیه به صورت جزئی یا کلی و یا هر دو راهکاری است که بدین منظور در ساختار کابل ابزار دقیق لحاظ می گردد. همچنین غالبا این کابل ها زوجی هستند و رشته های آنها دو به دو به یکدیگر تابیده می شوند. این کار نیز با هدف کاهش اثر موسوم به همشنوایی صورت می گیرد.

بررسی کابل ابزار دقیق – ساختار کابل ابزار دقیق

هادی :

مس آنیل شده گروه ۱ ( تک مفتولی ) ، گروه ۲ ( تابیده شده منظم ) و یا گروه ۵ (انعطاف پذیر – افشان ) به صورت ساده یا قلع اندود مطابق با استاندارد BS 6360 .

عایق :

آمیزه PVC ، PE ، HFFR یا XLPE

نحوه قرارگیری رشته ها و استاندارد مرجع در کابل ابزار دقیق

بررسی کابل ابزار دقیق – جزئیات ساختمان کابل

سطح مقطع هادی : تا ۲٫۵ میلیمتر مربع

تعداد رشته و یا زوج ها : تا ۶۱ رشته و یا تا ۵۰ زوج

جنس هادی : مس آنیل شده بدون اندود و یا قلع اندود

نوع هادی : تک لا ( کلاس ۱ ) ، نیمه افشان ( کلاس ۲) ، افشان ( کلاس ۵) / گرد

عایق : پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE ) ، پلی اتیلن (PE ) و یا PVC

اسکرین کلی: نوار آلومینیوم/ پلی استر به علاوه یک یا چند رشته سیم درین مسی قلع اندود شده که قسمت آلومینیومی نوار با سیم درین در تماس می باشد و بر روی رشته ها یا زوج های تایبده شده بکار می رود

روکش نهایی: PVC یا PE

سایر مشخصات قابل ارائه در این نوع محصول

  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (Ultra violet (UV) resistant colored outer sheath)
  • کم دود (Low smoke and fume (LSF))
  • هالوژن فری و تاخیر انداز شعله(Halogen free and flame retardant (HFFR))
  • ضد روغن و هیدروکربن ها(Oil & hydrocarbon resistant)
  • مقاوم در برابر جانوران موذی (Vermin proof)

فروش کابل ابزار دقیق

با توجه به اینکه کابل ابزار دقیق برای انتقال اطلاعات ، اندازه گیری ، فن آوری های کنترلی در بستری امن جهت جلوگیری از هرگونه اختلال و تأثیرپذیری از امواج الکترومغناطیس پیرامون کاربرد داردو از جمله موارد کاربرد کابل ابزار دقیق می توان به اتاق های کنترل کارخانه های صنعتی، سیستم های انتقال داده برای کنترلرهای صنعتی در پالایشگاه ها ، ایستگاه های تقویت و تقلیل فشار گاز، نیروگاه ها و غیره نام بردلذا تولید کابل ابزار دقیق و به طبع آن فروش کابل های ابزار دقیق می بایستی توسط تولید کنندگان معتبر دارای دانش فنی لازم صورت پذیرد .

سیمکان ، تولید کننده سیم و کابل در اصفهان