کابل های فشار ضعیف ( Low Voltage Cables )  شامل انواع کابل های با هادی مسی و آلومینیومی عایق شده با پلیمر های مختلف می باشد که در سطح ولتاژ
انواع کابل مقالات تخصصی سیم و کابل

کابل های فشار ضعیف

در این مطلب به بررسی کابل های فشار ضعیف خواهیم پرداخت.

کابل های فشار ضعیف ( Low Voltage Cables )

شامل انواع کابل های با هادی مسی و آلومینیومی عایق شده با پلیمر های مختلف می باشد که در سطح ولتاژی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت قرار دارند. این کابل ها برای انتقال الکتریسیته در کاربردهای مختلف از روشنایی تا انتقال نیروی محرکه به الکترو موتورها و … استفاده می شوند.

دامنه بسیار گسترده ای از کابل های فشار ضعیف وجود دارد که به صورت اختصاصی برای محیط های عملیاتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند طراحی شده اند. دامنه محصولات شامل کابل های ضد آتش ( برای استفاده در محیط های حساس که اطفاء حریق بسیار حائز اهمیت می باشد )، مقاوم در برابر شعله( برای مناطقی که احتمال آتش سوزی وجود دارد و اطفاء حریق لازم نیست ولی کابل نمی بایست شعله ور گردد ) ، غلاف سربی (ایجاد یک حفاظ کلی در برابر نفوذ هیدروکربن ها، گاز های خورنده و آب) و کابل های مسلح (کابل های آرموردار جهت ایجاد حفاظت مکانیکی )، کابل های با عایق و روکش کم دود، کابل هادی با عایق و روکش بدون هالوژن ، کابل های با عایق و روکش مقاوم در برابر هیدروکربن ها و مواد نفتی می باشد.

کابل های فشار ضعیف ( Low Voltage Cables )  شامل انواع کابل های با هادی مسی و آلومینیومی عایق شده با پلیمر های مختلف می باشد که در سطح ولتاژ

ساختمان کابل های فشار ضعیف و اندازه‌های استاندارد

کابل های فشار ضعیف (تا ۱۰۰۰ ولت) امروزه کلا با استفاده از هادی مس و عایق مورد استفاده سیم در محل هایی که خطر ضربات مکانیکی کم باشد از کابل بدون زره استفاده می‌شود و در محل هایی که خطر صدمات مکانیکی موجود باشد از کابل دارای زره محافظ استفاده می‌شود. .

انتخاب کابل و سیم شکل هادی ها با مقاطع دایره ای نشان داده شده اند لیکن در بسیاری موارد آنها را تقریبا به شکل قطعاتی از دایره می‌سازند که رأس آن در مرکز کابل و قاعده آن به موازات سطح خارجی قرار می‌گیرد. هادی‌های عایق شده به هم تابیده می‌شوند و در صورتی که مطابق شکل دایره شکل باشند با استفاده از پرکننده پی وی سی شکل مجموعه را به صورت دایره در می‌آورند. در صورتی که هادی ها قطعاتی اختیار شده باشند مجموعه خود به خود تقریباً دایره شکل می‌گردد و در این صورت به جای پرکننده آنها را در نوار پلاستیک می‌پیچند.

در کابل بدون زره با کشیدن غلاف پی وی سی به روی کابل کار خاتمه می‌یابد لیکن در کابل دارای زره محافظ به منظور افزایش استحکام مکانیکی زرهی از سیم فولاد گالوانیزه به دور کابل تابیده می‌شود و سپس غلاف پی وی سی روی آن کشیده می‌شود. غلاف علاوه بر ایجاد استحکام مکانیکی از نفوذ آب به داخل کابل و از اثرات فعل و انفعال های شیمیایی بر روی کابل جلوگیری می‌کند. در کابل با عایق کاغذی که نسبت به رطوبت بسیار حساس است از غلاف فلزی از جنس سرب یا آلومینیوم استفاده بعمل می‌آید.

در کابل های چهار سیمی که در شبکه‌های توزیع سه فاز (سه فاز و نوترال) مورد استفاده قرار می‌گیرند نظر به اینکه جریان سیم نوترال معمولاً از جریان فازها خیلی کمتر است سیم توترال را با مقطعی در حدود نصف مقطع سیم فازها در نظر می‌گیرند (توجه داشته باشید که در سیستم های سه فاز کاملاً متعادل هیچ جریانی از سیم نوترال نمی‌گذرد)

علائم مشخصه کابل ها

در استاندارد آلمانی که در ایران معمول شده است ساختمان کابل ها با حروف الفبا مشخص می‌شود. در این روش حرف اول جنس هادی را مشخص می‌کند. N علامت مس و NA علامت آلومینیوم است، حرف دوم عایق سیم ها را مشخص می‌کند. Y علامت پلاستیک و G علامت لاستیک است و در صورتی که حرفی وجود نذاشته باشد عایق کاغذی مورد نظر است.

علائم مشخص کننده نوع غلاف ها

Y غلاف پلاستیک

K غلاف سری

KL غلاف آلومینیومی

علامت های مشخص کننده نوع زره

B مشخص کننده سیم های فولادی

Gb معین کننده سیم فولاد گالوانیزه

بالاخره قسمت آخر جنس روپوش خارجی را مشخص می‌کند و در آن A معین کننده الیاف گیاهی (جوت) می‌باشد.

کابل های فشار ضعیف ( Low Voltage Cables )  شامل انواع کابل های با هادی مسی و آلومینیومی عایق شده با پلیمر های مختلف می باشد که در سطح ولتاژ

ویژگی کابل ولتاژ ضعیف

NYY کابل با هادی هس، عایق و غلاف پلاستیک

NAYY کابل با هادی آلومینیوم، عایق و غلاف پلاستیک

NGG کابل با هادی مس، عایق و غلاف لاستیک

NAGG کابل با هادی آلومینیوم، عایق و غلاف لاستیک

NYKB کابل با هادی مس، عایق پلاستیک، غلاف سرب و زره فولادی

NYYGbکابل با هادی مس، عایق و غلاف پلاستیک و زره فولاد گالوانیزه

NKBA کابل با هادی مس، عایق کاغذ، غلاف سرب، زر، فولاد و روپوش خارجی الیاف گیاهی.

کابل‌های ولتاژ بالا دارای ساختمان مفصل تری هستند.

www.electroniro.ir

دیدگاهتان را بنویسید