لوحات الأسلاك الكهربائية مع معايير VDE: از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی..
معايير الأسلاك الأسلاك الأسلاك الصناعية

لوحات الأسلاك الكهربائية مع معايير VDE

تعتبر الأسلاك بين المكونات والمعدات الكهربائية في المشاريع الصناعية والطاقة من أهم القضايا في لوحات المفاتيح. في هذه المقالة ، ناقشنا مبادئ ومعايير لوحة الأسلاك الكهربائية المستمدة من معايير VDE. از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی دارد، لذا سیم کشی در مدارات قدرت و فرمان باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. لوحات الأسلاك الكهربائية مع معايير VDE

لوحات الأسلاك الكهربائية مع معايير VDE: از آنجا که ایمنی تابلوهای برق، کارکرد صحیح ماشین آلات و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به سیم کشی صحیح و اصولی بستگی..

اصول و استانداردهای مهم در سیمکشی تابلوهای برق با استانداردهای VDE

1- کلیه ی سیم های منشعب شده از باسبار (BusBar) ، باید با سرسیم مخصوص و کابلشو پرس شوند و بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند.

2- در ترانسفورماتورهای ولتاژ، سیم های مورد استفاده حداقل 1 رنج بالاتر گرفته شوند زیرا گرمای زیادی ایجاد می شود.

!!! برای ترانس جریان، سیم 2/5 در نظر گرفته شود.

3- فضای خالی داخل کانال های سیم کشی در تابلوهای برق بایستی 1/3 (یک سوم) خالی باشد.

4- در صورت لخت بودن سیم های عبوری خارج از کانال، استاندارد عایقی آن ها باید طوری باشد که گرم شدن و تکان خوردن آنها باعث ایجاد اتصال به بدنه و لوازم دیگر نشود.

5- جهت جلوگیری از اتصال تمامی تجهیزات داخل تابلو، مانند چراغ سیگنال، فن، هیتر و … باید دارای فیوز مناسب باشند.

6- تمامی قسمت های لخت که برقدار هستند، حتما بایستی عایق شوند تا با بدن هیچ شخصی تماس پیدا نکنند و از بروز حوادث نامطلوب جلوگیری شود.

7- در سیم کشی تابلوهای برق، باید سعی کنیم سیم های افشان را بصورت گرد خم کنیم و آن ها را بشکل S درآوریم.

8- برای اینکه در تابلوهای برق، از اتصال ولتاژ جلوگیری کنیم، میتوانیم سیم ها را با رنگ بندی از یکدیگر جدا کنیم.

9- یکی از دلایل افت ولتاژ، طول سیم است که رابطه مستقیمی با جریان عبوری و ولتاژ آن دارد که هنگام محاسبه ی سطح مقطع کابل باید به این نکته توجه کنیم.

10- سیم های تجهیزاتی مانند چراغ سیگنال، فن و روشنایی تابلو چون جریان کمتر از یک آمپر دارند، و تغذیه ی فیور آنها مستقیما از باسبار است، بدون محافظ می باشند. لذا باید کمترین طول مسیر را داشته باشند و اتصال این مصارف فقط بوسیله ی پیچ و مهره امکان پذیر می باشد. حداقل سیم این مصارف 2/5 میلیمتر مربع می باشد.

انشعاب و توزیع جریان (طبق VDE – 0100)

یکی از مباحث مهمی که در صنعت برق وجود دارد رعایت اصول توزیع جریان می باشد. این موضوع هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. سطح مقطع سیم هایی که در یک خط از مدار قرار می گیرند، می تواند متفاوت باشد و یا فیوزهایی که به ترتیب برای حفاظت سیم، پشت سر یکدیگر قرار می گیرند، باید بطور پلکانی و طبق اصول، کاهش یابند.

اگر بخواهیم تعدادی خروجی برای یک تابلو در نظر بگیریم، باید بدانیم که چه سیم هایی برای هر قسمت از مدار نیاز است و در کدام قسمت می توان حتی سطح مقطع را کمتر در نظر گرفت. لوحات الأسلاك الكهربائية مع معايير VDE

در مطلب بعد به اصول و استانداردهای توزیع انرژی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

www.electroniro.ir

اترك تعليقاً